Ranking door zoekmachines

Ranken in zoekmachines is waar het nu eenmaal om draait bij SEO. Niet alleen is de website gecrawld en geïndexeerd, het moet nu ook gaan ranken om zo hoog mogelijk te komen in de zoekresultaten. We laten hier zien waarom hoog in de zoekresultaten belangrijk is en waarmee dit wordt bereikt.

Waarom ranken in zoekmachines

Het doel van SEO is heel simpel, aansluiting krijgen op de zoekopdracht door de zoekmachine gebruiker. En hoe belangrijker de zoekopdracht is voor de business van de website hoe belangrijker het is om goed aan te sluiten op die zoekopdracht. Hoe beter de SEO performance is hoe hoger de website in de rankings komt des te meer verkeer via zoekmachines naar de website wordt gehaald dat moet resulteren in betalende klanten.

Voordeel van goede ranking

Hoger komen in de zoekresultaten is fijn maar bovenaan de zoekresultaten staan is het meest gewenst want dat trekt de meeste bezoekers aan uit zoekmachines. Hierop is een benchmark studie bekend dat laat zien dat een website de volgende aantallen van de bezoeken krijgt:

  • eerste positie 30% – 45% 
  • tweede positie 20% – 30% 
  • derde positie 10% – 20% 
  • vierde positie 5% – 10% 
  • t/m vijfde positie 0% – 5% 

Dat houdt dus in dat zoekmachine gebruikers de website die in de eerste 5 posities worden getoont de meeste bezoeken krijgt. Afhankelijk van het zoekvolume van een bepaalde zoekterm kan dat dus oplopen tot honderden of zelfs duizenden bezoekers. Dus als een zoekterm populair is met bijvoorbeeld 5.000 gebruikers per maand dan zal de website op de eerste positie 1500 tot 2250 bezoekers van die 5,000 zoekers krijgen.

Waar moet een website op ranken

Een website kan doelgericht getoont worden in de zoekresultaten wanneer het zich op een bepaald onderwerp richt dat belangrijk is voor de business van die website. Dit zal verspreid worden op meerdere sub onderwerpen om preciezer aan te sluiten op de verschillende zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten worden zoektermen genoemd waar een website op wil ranken.

Bijvoorbeeld een Audi dealer wil dus ranken op zoektermen met een groot zoekvolume:

  • Audi
  • Audi kopen
  • Audi A5

Maar wil dus ook ranken op sub onderwerpen die net zo belangrijk zijn:

  • Audi testrit
  • Audi A5 testrit
  • Audi winterbanden
  • Audi onderhoud
  • Audi A5 onderhoud

Je zult dus begrijpen dat dit verschillende onderwerpen betreft over Audi waarvoor verschillende zoekopdrachten zijn. Maar er kan maar 1 pagina van een website getoont worden in de zoekmachineresultaten dat het meest aansluit op elke zoekterm apart. Hiervoor moet een website verschillende pagina’s hebben die op al deze zoektermen aansluiten en als zodanig worden opgenomen in de index van zoekmachines waaruit ze worden gehaald om te tonen in de zoekmachine resultaten.

Waarmee moet een website ranken

Dat verschillende zoektermen vraagt om verschillende pagina’s te maken op een website laat zien dat er doelgericht naar de aansluiting op een zoekterm wordt gewerkt. Nu is nog de vraag wat is er nodig om met elke pagina apart te ranken. met andere woorden, wat zijn de ranking factoren van zoekmachines?

Wat zijn de ranking factoren

Zoekmachines beoordelen de aansluiting op een zoekterm volgens hun algoritme waarin vele factoren zijn opgenomen waarop een website en pagina wordt beoordeeld. Deze zijn onder te verdelen in 3 groepen:

  1. relevantie
  2. autoriteit
  3. gebruiksvriendelijkheid

Dit vertaald zich heel simpel met 3 eisen die zoekmachines stellen aan een website:

  • is de inhoud van de pagina relevant genoeg om antwoord te geven op de zoekopdracht
  • is de website een autoriteit op het gebied van de relevante informatie dat wordt gegeven
  • kunnen bezoekers op de website op een veilige en makkelijke manier de informatie tot zich nemen en hierop zonder obstakels actie op ondernemen

Hiermee laten zoekmachines zien wat hun filosofie is van een goede website dat het waard is om hoog in de zoekresultaten getoont te worden. En dit komt simpelweg neer op:

“een zoekmachine gebruiker moet de juiste informatie krijgen van een gedegen aanbieder die de informatie opname en daaropvolgende activiteiten op een veilige en gebruiksvriendelijke manier aanbiedt.”

Relevantie factoren

Om aansluiting te krijgen op een zoekvraag moet niet alleen de inhoudelijke informatievoorziening overeenkomen met het onderwerp maar het zijn vooral de kritieke controlepunten waar het algoritme van zoekmachines op let. Voor relevantie wordt op de volgende punten gecontroleerd voor de aanwezigheid van de zoekterm:

  1. url naam van de pagina
  2. titel van de pagina
  3. tekstuele inhoud van de pagina

Dit zijn de algemene punten die eigenlijk vanzelfsprekend zijn maar er zijn nog meer manieren om met inhoudelijke content relevantie te benadrukken zoals mediabestanden, het gebruiken van meta data, inzetten van structured data, en nog veel meer.

Autoriteit factoren

Autoriteit wil zeggen dat een website wordt aangewezen als een autoriteit door andere online bronnen. Dit wordt verkregen door de meest aangewezen website te zijn als autoriteit op het gebied van diens expertise dat wordt bepaald op basis van linkverwijzingen. 

Hier geldt dus hoe hoger de domeinautoritet is hoe waarschijnlijker het is dat de relevantie als autoritair kan worden gezien door zoekmachines. Hierbij wordt door zoekmachines gekeken of de binnenkomende linkverwijzingen voldoen aan bepaalde criteria:

  • is de linkverwijzing afkomstig van een relevante bron
  • is de linkverwijzing afkomstig van een autoritaire bron
  • is de linkverwijzing van een veilige online bron

Vrij vertaald houd dit in dat een binnenkomende linkverwijzing relevant moet zijn voor de specifieke pagina waarnaar verwezen wordt en dit afkomstig is van een online bron dat zelf ook een autoriteit is.

Gebruiksvriendelijkheid factoren

Niet alleen is relevantie en autoriteit voldoende om bovenaan te staan in de zoekmachine resultaten. De website moet ook veilig en gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoekers willen zoekmachines een website positief beoordelen.

We maken een onderscheid tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid omdat dit twee aparte manieren van controle punten betreft. Hierbij wordt veiligheid beoordeeld op de volgende controlepunten:

  • heeft de website een ssl certificaat
  • heeft de website geen malware
  • heeft de website een 18+ protocol bij gevoelige inhoud
  • kunnen cookies op de website worden uitgeschakeld

De gebruiksvriendelijkheid word bepaald op controle punten die laten zien dat de voortgang van het bezoek niet wordt belemmerd voor het doel van het bezoek. Dit kan zijn informatie vergaren of een actie uitvoeren zoals een download, aanvraag of aankoop. Ondanks de verschillende acties zijn de controlepunten over het algemeen hetzelfde:

  • moet de websitebezoeker lang wachten tot de website is geladen (laadtijd)
  • heeft de bezoeker na de eerste eerste klik de website al snel weer verlaten (bouncepercentage)
  • is de informatievoorziening interessant genoeg voor de bezoeker om op te nemen (leestijd)
  • is de website interessant genoeg om verder in te kijken (pagina’s per sessie)
  • kan een bezoeker makkelijk navigeren om ergens te komen waar die wilt of moet zijn (navigatie pad)

Ranking bepalen

Zoekmachines beoordelen voor elke zoekterm apart welke pagina’s in de index aanwezig zijn voor dit onderwerp en vergelijken deze met elkaar op alle controlepunten in het algoritme. Hierop wordt dus bepaald welke website met welke pagina bovenaan komt te staan en welke niet. Dit bepaald dus de volgorde van de posities in de zoekmachine resultaten

Betekent dit dat een een website dat net is gemaakt en meteen aan alle punten voldoet meteen bovenaan komt te staan? Helaas niet, hiervoor zal een website eerst vaker gecrawld moeten worden en de opgenomen pagina’s in de index vaker opgehaald moeten worden in de vertoningen van de zoekmachine resultaten. Hoe vaker dit gebeurt hoe hoger die op de ladder klimt in de posities.

Ranking analyseren

Hier zal een SEO Specialist mee aan de slag gaan om te analyseren waar aan welke controle punten wordt voldaan, of niet. Op basis hiervan wordt gekeken naar:

  • op welke belangrijke zoektermen wordt al voldoende gerankt op hoge posities
  • op welke belangrijke zoektermen wordt nog onvoldoende gerankt
  • aan welke factoren wordt nog niet voldoende voldaan bij zoektermen met een lage ranking
  • welke zoektermen zijn er nog meer geschikt voor de business van de website die nog geen aandacht hebben gekregen om meer business mee aan te trekken

De ranking analyse laat tevens ook zien of de concurrentie die wel bovenaan in zoekmachines staan ook aan alle punten voldoen. Dit zegt namelijk dat het niet altijd nodig is om aan alle punten te voldoen omdat niemand aan alle punten wilt voldoen om niet te veel tijd en geld te investeren in SEO. Dus het is vaak een kwestie van met hoe weinig middelen de hoogste positie in zoekmachines bereikt kunnen worden.

SEO Specialist Sjoerd Kleijheeg

Sjoerd Kleijheeg

Als SEO Specialist is Sjoerd meer dan 10 werkzaam in web development met een achtergrond in content management en zoekmachine marketing. Heb je SEO vraagstukken dat een extra paar ogen kan gebruiken stel ze dan gerust.