Linkbuilding & Strategie
Linkbuilding is één van de belangrijkste zoekmachine optimalisatie onderdelen en wordt gebruikt voor het verbeteren van domein autoriteit (1 van de 3 pijlers van SEO). We laten je hier zien wat het is, welke soorten strategieën er zijn en waarvoor je moet uitkijken.
Wat is linkbuilding
Linkbuilding is een SEO strategie door het verkrijgen van linkverwijzingen naar jouw website van externe online kanalen. Een linkverwijzing van een andere website geeft autoriteitswaarde aan jouw website en de pagina waar naar toe wordt gelinkt. Het doel hiervan is om de domein autoriteit van jouw website te laten groeien, en daarmee jouw website als meest betrouwbare bron te maken. Dit telt mee als ranking factor in het algoritme van zoekmachines.
Waarom moet je linkbuilden
Het doel van linkbuilding is om meer domein autoriteit te krijgen. Deze domein autoriteit wordt uitgedrukt in DR waarde (domain rating) of DA waarde (domain authority) en wordt gemeten in de SEO analyse.
Bij zoekmachine optimalisatie wordt er aan vele SEO onderwerpen gewerkt om de website prestaties in zoekmachines te verbeteren. Deze zijn in 3 categorieën onder te verdelen:
Relevantie – geeft de website duidelijk antwoord op de zoekvraag van de bezoeker
Domein autoriteit – is de website een autoriteit waar veel naar wordt verwezen
Gebruiksvriendelijkheid – geeft de website de bezoeker een duidelijke bezoekerservaring
Wanneer één of meerdere van deze onderdelen niet voldoende aandacht krijgt zal de groei naar hogere plaatsing in zoekmachine resultaten niet gemaakt worden. Zoals je nu wel begrijpt is linkbuilding om een hogere domain autoriteit te krijgen van groot belang voor betere prestaties in zoekmachines.
Manieren van linkbuilding
Het verkrijgen van linkverwijzingen van andere website en online kanalen kun je bereiken door anderen een link te laten plaatsen op hun website. Hiervoor zijn er verschillende manieren om dit te bereiken.
Links vragen
Je kunt linkplaatsing krijgen door het gewoonweg te vragen aan andere websites. Dit wordt vaak niet zomaar geaccepteerd omdat er een verwantschap moet zijn tussen beide websites. Hiermee is relevantie zeer belangrijk. Dus als om linkplaatsing gaat vragen bij andere website, bedenkt je dan goed waar die dat zou doen. En met een goed voorstel kun je een link geplaatst krijgen
Links ruilen
Een veelgebruikte methode voor het vragen van linkplaatsing is het maken van een linkruil. Jij plaatst een linkverwijzing naar de website van de andere, en je krijgt er een linkverwijzing voor terug. Dit is een veel gekozen manier omdat je hiermee goed in hand houdt dat je een linkverwijzing krijgt van een zeer relevante website.
Links kopen
Een andere manier van linkplaatsing krijgen is door deze te kopen. Dus als de ander er geld voor vraagt dan doe je aan betaald linkbuilden. Ook hier houdt de relevantie goed in de hand want je bepaald zelf welke links je waar plaatst.
Links verdienen
Links verdienen is het soort linkbuilding waar een andere op vrijwillige basis een link naar jouw website plaatst. Dit is een geweldige manier om links te krijgen omdat personen die dit soort natuurlijke links naar jouw website plaatsen jouw website dus al hebben bezocht en het de moeite waard vinden om een link naar toe te plaatsen.
Zelf links plaatsen
Er bestaan externe websites en online platformen waar je zelf linkplaatsing kan doen zoals social media, maar ook gratis linkplaatsing bij link registers en online bedrijvengidsen is mogelijk. Hier kun je dus gratis links plaatsen en deze zelf opgeven.
Waar bestaat een linkverwijzing uit
Een link, ook wel backlink genoemd als dit van een externe bron komt, bestaat uit een tekst anchor met daarop de link. Bijvoorbeeld I’M Buddy is de tekst anchor waarmee we relevantie willen maken naar de homepage van onze bedrijfswebsite, en de link die erop zit is de link naar de homepage.
Zoekmachines zien deze link als volgt in HTML code:
I’M Buddy
Soorten tekst anchors
Welke tekst anchors gebruikt gaan worden bepaal je met een linkbuilding plan. Dit plan wordt opgesteld na een grondige analyse van het linkprofiel van jouw website en bepaald samen met het zoekterm plan voor jouw website de zoektermen waarvoor je jouw website gaat optimaliseren met linkbuilding. Tekst anchors bestaan in de volgende soorten:
- exact match anchor: “zoekmachine optimalisatie”
- phrase match anchor: “zoekmachine optimalisatie trends”
- branded achor: “I’M Buddy” of “imbuddy.nl”
- naked url: “www.imbuddy.nl” of “http://imbuddy.nl”
Zoekterm relevantie
De tekst anchor bepaal je dus op basis van de pagina waarvoor je een linkverwijzing wilt hebben en de zoekterm waarvoor je met die pagina wilt ranken in zoekmachines. Dus de tekst anchor bepaald de relevantie van de link voor de pagina van jouw website.
Als je wilt werken aan de zoekterm of bedrijfsnaam waarmee je wilt ranken kun je met linkbuilding de relevantie bepalen door de tekst anchor, zoals I’M Buddy een relevante branded anchor tekst is voor de homepage en zoekmachine optimalisatie een relevante exact match anchor is voor onze SEO pagina.
Welke soorten links zijn er
Met de anchor tekst en de bijpassende pagina link kun je aan de slag gaan met linkplaatsingen krijgen. Waar je een linkverwijzing laat maken bepaald ook welk soort link er geplaatst kan worden. De vier soorten linkplaatsingen die je kunt maken zijn:
Platte tekstlink
De snelste en makkelijkste manier van linkbuilding is met platte tekstlinks. Dit een veelgebruikte strategie om kwantitatieve links te krijgen waarmee je in een keer veel links maakt op bijvoorbeeld startpagina’s of linkdirectories. Kijk maar eens op startpagina.nl en je ziet dat de meeste van deze links puur bestaan uit een zoekterm tekst anchor of een merknaam/bedrijfsnaam tekst anchor.
Bloglink
Blog Links zijn links in een blog tekst geplaatst waarmee de anchor tekst onderdeel uitmaakt van een verhaal waarmee je veel meer relevantie geeft aan een tekstlink dan als je dit alleen als startpagina link doet.
Dus relevantie is hier veel beter te bereiken en je hebt ook veel keuze uit het soort websites waar je een blog plaatsing kunt realiseren. Deze manier van linkbuilding is dan ook kwalitatief van aard dankzij die sterke relevantie.
NAW link
Een andere soort link zijn NAW links. Voor deze verwijzing is niet altijd een link nodig maar wel de relevantie van de tekst anchor waarvoor je een NAW link plaatst. Deze tekst bestaat uit NAW gegevens zoals bedrijfsnaam, adres en locatie.
Deze methode wordt veel gebruik om naamsbekendheid te vergroten en om de local search of local SEO te verbeteren. Met het behalen van plaatsingen op andere websites zullen zoekmachines jouw bedrijfsinformatie op meerdere plekken kunnen lezen waarmee meer opvalt, zelfs zonder een link erbij.
Deze links worden veelal geplaatst op online bedrijvengidsen. Hier kan je bedrijf of merk opgenomen worden in hun register, en vaak is dit een gratis plaatsing waar sommige bedrijvengidsen ook een link naar je website toestaan.
Imagelink
Een imagelink is geen tekstlink maar een link dat op een afbeelding wordt geplaatst. De relevantie die je met de link gaat krijgen bereik je door de image de gewenste image naam te geven met de bestandsnaam van de afbeelding en de alt tekst van de image. Dit is een image attribuut in de html code van de image waarin je de gewenste “anchor” tekst plaatst. Zoekmachines lezen de image in HTML code als volgt:
/zoekmachine-optimalisatie.png” alt=”zoekmachine optimalisatie“>
Linkbuilding analyse en plan maken
Uiteraard is de bedoeling om doelgericht en niet onbezonnen overal linkjes te gaan vragen en plaatsen. Hiervoor moet eerst duidelijk worden welke soort links te wilt krijgen en waar elke link naartoe gaat verwijzen op jouw website, en hoe relevant die links moeten zijn.
Zoektermplan
Aan de hand van het algemene zoekterm plan heb je al bepaald voor welke zoektermen je met welke webpagina gevonden wilt worden in zoekmachines en hier een zo hoog mogelijke positie wilt krijgen. Deze zoektermen vormen de basis van de tekst anchors bij het linkbuilden.
Linkprofiel analyse
Nu duidelijk is met welke pagina te wilt werken voor een bepaalde zoekterm, analyseer je alle binnenkomende links naar die pagina. Wanneer de anchor teksten zoveel mogelijk overeenstemming hebben met de zoekterm van die pagina dan is de relevantie zeer hoog. Met linkbuilding zorg je ervoor dat er linkverwijzingen komen wanneer het linkprofiel laat zien geen binnenkomen links te vinden of als de meeste tekst anchors te weinig of geen relevantie hebben.
Linkbuildingplan
Nu bepaald is voor welke pagina welke zoekterm gebruikt gaat worden en of hiermee voldoende linkverwijzingen zijn die relevant zijn wordt een linkbuilding plan opgesteld. In dit plan worden opgenomen welke pagina’s meer links nodig hebben voor meer autoriteit en relevantie middels linkbuilding, en hoeveel links hiervoor nodig en waar die links vandaan moeten komen.
De methoden van links verkrijgen en soorten links is nu duidelijk maar de vraag is nu met welk soort links verwijzingen van buitenaf te krijgen. De ene link is de andere niet en wat is de kwaliteit van die linkverwijzingen? Een slechte linkverwijzing kan negatieve gevolgen hebben.
Linkbuilding strategie
Nu duidelijk is voor welke pagina’s en zoektermen linkbuilding wordt ingezet is het de bedoeling dat de linkplaatsing uitgevoerd wordt op een strategische manier. Welke strategieën er zijn leggen we hier uit.
Natuurlijk linkprofiel
De focus op zoektermen laat zien dat een website een diversiteit aan pagina’s kent die elk willen groeien in zoekmachines met autoriteit door linkbuilding. Dat houdt dus in dat te veel focus op één pagina de verhouding in het linkprofiel zeer scheef doet trekken en op gaat vallen als kannibalisatie. Hiervoor zijn er dankzij diverse onderzoeken benchmarks die aangeven wat een natuurlijk evenwicht aan backlinks.
Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit de volgende kenmerken:
- homepage links = 60% van alle backlinks
- deeplinks (alle andere pagina’s) = 40% van alle links
- gebruik van exact anchors = 40%
- gebruik van branded anchors = 30%
Kwantitatieve linkbuilding
Dit soort linkbuilding is al achterhaald en zoekmachines houden steeds minder rekening met deze backlinks waardoor ze eigenlijk weinig waarde geven. Toch wordt dit nog veel gebruikt om op een snelle en goedkope manier linkkracht naar de website te halen. Dit soort links worden vooral verkregen via:
- startpagina’s
- link directories
- partnerpagina links op blogs
- bedrijvengidsen
- online marktplaatsen
De links worden hierbij geplaatst op een pagina dat met een subcategorie werkt op een bepaalde niche of onderwerp, wat enigszins een relevantie aantoont met het zoekterm waarmee je de link plaatst. Maar zeer relevant is dit niet omdat het geen context biedt als dit vergeleken wordt met de andere pagina’s op zo’n site. Er is dus geen relevantie op algemeen niveau waardoor de links grote relevantie mist.
Kwalitatieve linkbuilding
Kwalitatieve linkbuilding is waar relevantie veel meer om draait. Dit is het soort linkbuilding waar links worden geplaatst op zeer relevantie pagina’s die een veel grotere context laten zien met de niche of het onderwerp. De meest gebruikte methode hierin is blog linkbuilding waarbij een blog wordt geschreven met een de relevantie link erin en gepubliceerd wordt op een autoritaire website die dit onderwerp of context breeduit over de hele website heeft. Bijvoorbeeld een blog over bedden verkopen op een interieur blog site is dan zeer relevant.
Broken linkbuilding
Broken linkbuilding houdt simpelweg in dat bestaande linkplaatsingen worden bijgewerkt zodat de linkwaarde behouden blijft. Het gebeurt dat reeds geplaatste links niet meer werken omdat ze verdwijnen of de pagina van de link werkt niet goed. Hiermee zal de backlink ook niet meer werken waarmee linkwaarde verloren gaat. Het is dus goed om van tijd tot tijd te controleren of geplaatste links nog goed werken.
De foute manier van linkbuilding
Zoals je al begrijpt is het belangrijk met een goede strategie te werken en niet met hagel te gaan schieten door zomaar links te plaatsen. Zo hou je met een linkbuilding plan in de hand waar, wanneer en welk soort link geplaatst gaat worden.
Daarnaast moet ook kannibalisatie voorkomen worden. Dit houdt in dat er te veel focus wordt gelegd op bijvoorbeeld maar 1 pagina die ineens honderden links binnenkrijgt en te veel exact anchor links van hetzelfde zoekterm. Zorg dus voor een natuurlijke link spreiding over alle pagina’s en een veelzijdig gebruik van soorten link anchors.
Maar bovenal is kwantitatieve linkbuilding als enige manier zeer slecht voor een website. Het geeft je inderdaad zeer snel zeer veel linkverwijzingen maar wordt door zoekmachines net zo snel weer afgestraft. Mocht je van deze strategie gebruik maken, doe dat dan met mate en het liefst gecombineerd met kwalitatieve linkbuilding dat op den duur meer de focus krijgt.
Linkbuilding werkwijze I’M Buddy
Bij I’M Buddy kennen wij linkbuilding als geen ander, veel van onze opdrachten bestaan voor een groot deel uit het verbeteren van de domein autoriteit. Hierin hebben wij een vaste werkwijze.
1. Doelstelling bepalen
Aan de hand van behaalde zoekterm posities wordt bepaald waar de domein autoriteit nog te weinig bijdraagt aan een goed succes voor de ranking per zoekterm en pagina. Hierop wordt de huidige DR of DA waarde vastgesteld waarop een doelstelling wordt gemaakt om die te bereiken middels linkbuilding.
2. Linkprofiel analyse
Aan de hand van het zoekterm plan wordt het linkprofiel van jouw website geanalyseerd waarop bepaald wordt waar extra linkverwijzingen moet komen en waar links moeten worden aangepast of zelfs verwijderd.
3. Strategie
Naar overleg wordt bepaald hoe het linkbuilding wordt uitgevoerd om de doelstellingen te behalen en welke activiteiten hiervoor nodig zijn. Hierbij worden overwegingen gemaakt in:
- waar en hoeveel linkverwijzingen nodig zijn
- welke soort links er nodig zijn
- welke links aangepast of verwijderd gaan worden
- met welk budget er gewerkt gaat worden
4. Uitvoering
I’M Buddy werkt op verschillende manieren aan linkplaatsingen zoals hierboven is uitgelegd. Hieronder wordt gewerkt met een selectie uit de volgende linkbuilding methoden:
- links opstellen in het linkbuilding plan
- linkplaatsing zoeken
- links ruilen met samenwerkende linkbuilding partners
- blog linkbuilding (betaald of gratis)
5. Rapportage
Wij werken met volledige transparantie, dat wil zeggen dat je volledige inzage krijgt in de links die geplaatst gaan worden en waar ze vandaan komen. Daarbij worden de maandelijkse activiteiten hierin gerapporteerd met de voortgang in het behalen van de doelstellingen.
Sjoerd Kleijheeg
Als SEO Specialist is Sjoerd meer dan 10 werkzaam in web development met een achtergrond in content management en zoekmachine marketing. Heb je SEO vraagstukken dat een extra paar ogen kan gebruiken stel ze dan gerust.